Výsledky pilotních náborů v rámci projektu Česko hraje baseball


V týdnu od 26. září do 30. září se uskutečnily pilotní nábory v rámci projektu Česko hraje baseball, kterých se zúčastnilo pět pilotních klubů: Praotci Roudnice nad Labem, Wolfs Domažlice, Rytíři Trutnov, TJ Lokomotiva Louny a Baseball Plzeň. Tyto týmy tak doplnily již dva začleněné kluby Kotlářku Praha a Barybu Velký Osek. Velké díky patří hlavně Výkonnému výboru ČBA za přednostní schválení těchto náborů a Komisi mládeže a rozvoje (především předsedovi Ondrovi Konvalinkovi) za uvolnění prostředků na tento rozvojový projekt.

Organizační tým těchto náborů se skládal z Richarda Jarošíka, garanta projektu ČHB. Dále Tomáše Duffka jakožto rozvojového manažera regionu Severozápad (velké díky patří také tomuto regionu za uvolnění Tomáše pro tyto nábory), Marka Chlupa jako dlouholetého reprezentanta. Posledním členem náborového týmu byl Antonín Slavíček, který působí na svazu jako stážista. Na každém náboru nás pak doplnili vždy alespoň čtyři členové místního klubu.

Kde prostor dovoloval, tam se nábory skládaly ze 6 disciplín. Hod na radar, hod do dálky, hod na přesnost, běh na metu, odpal do dálky a takzvané nožičky s pálkou. Krom samozřejmého hlavního cíle zpropagovat náš sport a získat co nejvíce nových členů, byl našim dalším cílem také sběr dat pro tento rozvojový projekt. Zjišťovali jsme především, jak se děti o náboru dozvěděly, proč na nábor přišly, jaké věkové kategorie nábory nejvíce oslovily a jaké disciplíny děti nejvíce bavily.

Celkově všechny akce pod hlavičkou ČHB během září oslovilo 1124 dětí. Toto číslo je velmi umocněné akcemi Ladronka fest ve spolupráci s pražskou Kotlářkou (přes 200 dětí), festival sportu v Kolíně ve spolupráci s Barybou Velký Osek (přes 400 dětí) a roadshow v základních školách Komenského a Msgre. B. Staška v Domažlicích (přes 450 dětí). Data z těchto masových akcí však dokazují, že i když pro propagaci našeho sportu jsou velmi přínosné, příliv nových členů je velmi nízký. Celkem se povedlo získat z těchto velkých akcí pouze 16 nových členů. Naopak nábory, které proběhly přímo na hřištích výše zmíněných klubů měly daleko vyšší úspěšnost. Díky nim jsme se dostali na velmi hezké číslo 78 nových baseballistů. Za zmínku určitě stojí taktéž procentuální úspěšnost těchto náborů - 86%. Tedy i když na nábory dorazily nižší desítky dětí, drtivá většina z nich se posléze registrovala a aktivně zapojila do tréninků daných týmů.

Z průzkumu, jak se účastníci o náborech dozvěděli vyšlo, že přes 50% z nich se o náboru dozvědělo z letáku, 15% přes rodinu, 17% přes kamaráda z klubu (myšlenka přiveď kamaráda se určitě chytla a do příštích let se jí budeme snažit rozvést, potenciál multiplikačního efektu je zde obrovský) a zbytek na internetu.

Otázka na nejoblíbenější disciplínu následně signifikantně ukázala, že různorodost disciplín byla pro atraktivitu účastníků důležitá. Největší procentuální úspěšnost (38%) však měl odpal, proto právě odpal by v ideálním případě neměl nikdy na náborech chybět. Zajímavé pak bylo, že i běh byl u 11% nejoblíbenější disciplína, proto je dobré i tuto lehce proveditelnou disciplínu na náborech mít.

Z datové matice pak vyšla v celku jednoduchá prognóza, že nejdůležitější pro úspěšný nábor je dobré načasování. Dělat nábory na konci září již ztrácí efekt, ideální je nábory dělat v prvním nebo druhém týdnu školního roku. Letáková kampaň měla silný vliv na účast, důležité je však tyto letáky dávat přímo rodičům, které děti do školy vedou. Nábory na školách dávají smysl až po skončení školního dne, kdy si pro děti dochází rodiče, aby přišli s nimi.

Náborový měsíc je za námi, ale není čas na odpočinek. Již za necelý týden začíná u NSA (Národní sportovní agentura) příjem žádostí k nejdůležitější „Must to have“ výzvě „Můj klub“ (odkaz: https://agenturasport.cz/dotace-neinvesticni/21-2022-muj-klub-2023/ ). Všem doporučuji připravit si žádost a potřebné formuláře dopředu. Ty pak následně zaslat hned v prvních dnech, kdy NSA není zahlcena žádostmi ze všech sportů a jsou ochotni formuláře vracet tak, že je subjekty mají čas ještě předělat. Kdo by potřeboval s žádostí o dotaci „Můj klub“ pomoci, může se mi ozvat na email richard.jarosik@baseball.cz.

V zimních měsících se pak ve spolupráci s KMR a TMK bude vytvářet ucelený soubor videí a informací na webu Česko hraje baseball, který bude primárně sloužit pro pomoc menším a středním klubům. Od dubna následně budeme objíždět základní školy s roadshow, propagací jednotlivých klubů a propagací Mistrovství Evropy 2023. Pokud by nějaký klub měl zájem se v příštím roce do tohoto projektu zapojit, neváhejte mě kontaktovat na výše zmíněný email a dohodneme detaily.

Fotografie z náborových akcí Česko hraje baseball – zde.

Za projekt Česko hraje baseball

Richard Jarošík

Starší články
Weby ČBA na doménách baseball.cz používají k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Více informací